Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση logo Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής

Ελληνική Κρουαζιέρα

Η πλούσια ναυτική ιστορία της Ελλάδας δεν θα μπορούσε να αφήσει στο περιθώριο την ελληνική κρουαζιέρα, η ιστορία της οποίας μετρά τουλάχιστον 70 χρόνια ζωής. Όλα ξεκινούν ωστόσο από το 1850 περίπου και το νησί της Κεφαλονιάς όπου ο Τάσος Ποταμιάνος με την εταιρεία «ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ» ξεκινά να ασχολείται με τη ναυτιλία και την μεταφορά φορτίων από την Braila της Ρουμανίας κατά μήκος του Δούναβη. Έπειτα ο Γιώργος Ποταμιάνος αφού αναλαμβάνει την εταιρεία καταφέρνει μέχρι το 1932 να έχει εισέρθει και στην εμπορική ναυτιλία αλλά και στην ακτοπλοΐα.
Η «ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ» ωστόσο γίνεται περισσότερο γνωστή μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου οι γιοι του Γεώργιου Ποταμιάνου συνεχίζουν την ιστορία της στην ακτοπλοΐα και τα πλοία ΑΔΡΙΑΣ (που προσάραξε στη φαλκονερα το 1951) το ΚΟΛΩΚΟΤΡΩΝΗΣ, το ΠΙΝΔΟΣ και το ΠΙΝΔΟΣ ΙΙ και τέλος τα ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ ,ΑΔΡΙΑΣ και το ΑΤΡΕΥΣ.

Το 1959 ο Πέτρος Ποταμιάνος διαχωρίζεται και δημιουργεί τη «ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ» οπού συνεχίζει στην ακτοπλοΐα με τα πλοία ΑΙΓΕΥΣ και ΗΠΕΙΡΟΣ. Ενώ ο Πέτρος Ποταμιάνος ξεκινά κάτι νέο και πρωτόγνωρο για την Ελλάδα.
Το 1953 με τη συνεργασία του ΕΟΤ και τα πλοία ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ και ΑΤΡΕΥΣ πραγματοποιεί κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά οπού γίνεται η πρώτη εταιρεία που πραγματοποιεί πλόες στα ελληνικά νησιά και την ανατολική Μεσόγειο.

Μετά το ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ και το ΑΤΡΕΥΣ η εταιρεία αποκτά το 1955 το πρώτο ΕΡΜΗΣ ενώ το 1960 αγοράζονται και τα αδέλφια PRINSES ELISABETH και PRINCES JOAN και αφού τα μετασκεύασε τα μετονομάζει ΕΡΜΗΣ και ΠΗΓΑΣΟΣ ενώ επεκτείνει τις δραστηριότητες της και στην υπόλοιπη μεσόγειο.

Το ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ αφού μετασκευάστηκε σε περιηγητικό για την εκτέλεση 5ήμερων και 2ήμερων κρουαζιερών, υπήρξε πρόδρομος του στόλου των Ελληνικών κρουαζιεροπλοίων. Ναυλωμένο από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, μετέφερε στο διάστημα ενός και μόνον χρόνου (το 1957) περισσότερους από 8000 ξένους και Έλληνες περιηγητές στα νησιά του Αιγαίου και σε περιοχές φυσικού κάλλους και αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος. Η επιτυχία των κρουαζιερών του ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ κατέδειξε αμέσως την ανάγκη της ενίσχυσης των δρομολογίων του. Το 1958 στην οικογένεια των κρουαζιεροπλοίων προστέθηκε το ΑΙΓΑΙΟ των αδελφών Τυπάλδου, το ROMANTICA της εταιρείας Χανδρή, το πρώτο STELLA MARIS της SUN LINE και το ΔΗΛΟΣ του Μάρκου Νομικού.

Όλα αυτά τα πλοία αποτέλεσαν την πρωτοπορία του κλάδου της Κρουαζιέρας.

Η βιομηχανία των κρουαζιεροπλοίων άρχισε να αναπτύσσεται ραγδαία στη δεκαετία του 1960, αρχικά με την είσοδο των πλοίων υψηλού τουρισμού, και σύντομα με την προσθήκη και άλλων κρουαζιεροπλοίων όπως τα ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ, ΜΕΝΤΙΤΕΡΡΑΝΕΑΝ, ΕΛΛΑΣ και ΚΡΗΤΗ των αδελφών Τυπάλδου, αλλά και το ΦΙΛΙΠΠΟΣ των αδελφών Καβουνίδη, το ΑΧΙΛΛΕΥΣ και το ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ, αρχικώς της εταιρείας Μάρκου Νομικού και μετέπειτα της Ολυμπιακής του Αριστοτέλη Ωνάση, τα οποία τα αποσπούσαν από τα τακτικά τους δρομολόγια προκειμένου να απασχοληθούν στην εκτέλεση εκτάκτων κρουαζιερών για την εξυπηρέτηση περισσοτέρων και ποικίλων κατηγοριών τουριστών.

Το 1966 θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ο χρόνος που το Ελληνικό κρουαζιερόπλοιο εγκατέλειψε το στενό χώρο της Μεσογείου και άνοιξε τα φτερά του και προς τους ωκεανούς. Το ΑΡΓΟΝΑΥΤΗΣ της Ηπειρωτικής ναυλώθηκε για τρεις εικοσαήμερες κρουαζιέρες με προσέγγιση σε 20 λιμάνια της Καραϊβικής και Κεντρικής Αμερικής, με αφετηρία το λιμάνι Σαν Χουάν του Πόρτο Ρίκο. Τα δρομολόγιά του άρχισαν στις 15 Ιανουαρίου του 1966. Ήταν το πρώτο βήμα του Ελληνικού πλοίου για την κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς των κρουαζιεροπλοίων που ακολούθησε τα επόμενα χρόνια.

Την ίδια χρονική περίοδο, η εταιρεία Χανδρή, σε συνεργασία με την αεροπορική εταιρεία KLM, πρωτοποτεί στην ανάπτυξη του Fly cruise concept με charters από Ευρώπη προς Καραϊβική, δίνοντας έτσι το στίγμα της επέκτασης και ανάπτυξης των Ελληνικών πλοίων στην Καραϊβική.

Ακολούθησε η άνθιση των υπό Ελληνική σημαία κρουαζιεροπλοίων τις δεκαετίες 1970/ 1980 και 1990 με την προσθήκη αξιόλογων μονάδων κρουαζιεροπλοίων των εταιρειών Χανδρή, Περικλή Παναγόπουλου, SUN LINES, FESTIVAL CRUISES, EPIROTIKI LINES, του αείμνηστου Γιώργου Ποταμιάνου με έδρα τη Λισαβώνα, της δικής μας εταιρείας MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES και της LOUIS CRUISES, της σημερινής CELESTYAL CRUISES.

Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση