Η Αθήνα αναβάθμισε τη θέση της στο top10 των κορυφαίων διεθνών ναυτιλιακών κέντρων καταλαμβάνοντας την 8η θέση με σκορ 69,4 (από την 10η πέρυσι) στην έρευνα Xinhua-Baltic International Shipping Center Development Index (2020)*, όπου ενδιαφέρον προκαλεί η ενίσχυση της παρουσίας ασιατικών πόλεων με ενδεικτική την είσοδο της Σαγκάης στην πρώτη τριάδα, ακριβώς μετά από τη Σιγκαπούρη και το Λονδίνο.
Επωφελούμενη από την γεωπολιτική της θέση, ως ένας βασικός κόμβος στην πρωτοβουλία «Belt and Road”, στον νέο δρόμο του Μεταξιού που διευκολύνει την επικοινωνία της Κίνας με τη Δύση και κυρίως με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η Αθήνα και ειδικότερα το λιμάνι του Πειραιά, ανήλθε στην όγδοη θέση.
Η θέση της Αθήνας ήταν σχεδόν σταθερή τα τελευταία χρόνια, στην τελευταία θέση της πρώτης δεκάδας του σχετικού δείκτη επιβεβαιώνοντας την ισχυρή της δύναμη στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη. Εκείνο όμως που κάνει τη διαφορά στην τελευταία έρευνα είναι η μετατόπιση του επίκεντρου των δραστηριοτήτων της ναυτιλιακής οικονομίας προς την Άπω Ανατολή, καθώς 11 ασιατικές πόλεις κατάφεραν να σκαρφαλώσουν πιο ψηλά στην εν λόγω κατάταξη φέτος σε σύγκριση με το 2019.
Η συγκεκριμένη έρευνα, που κατατάσσει την Αθήνα στην 8η θέση, εμφανίζει στην πρώτη δεκάδα τη Σιγκαπούρη, το Λονδίνο, η Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ, το Ντουμπάι, το Ρότερνταμ, το Αμβούργο, τη Νέα Υόρκη /Νιου Τζέρσεϋ και το Τόκιο. Σημειώνεται ότι το 2019, ο αριθμός των ναυτιλιακών δικηγορικών γραφείων στη Σαγκάη έφτασε τα 629 γραφεία, σχεδόν οι μισές από τις 100 κορυφαίες επιχειρήσεις μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο επέλεξαν να ιδρύσουν υποκαταστήματα στη Σαγκάη, ενώ οι ναυτιλιακές ασφαλιστικές επιχειρήσεις της Σαγκάης ξεπέρασαν σε αριθμό το παραδοσιακό κέντρο ναυτιλιακών ασφαλίσεων, το Χονγκ Κονγκ, για πρώτη φορά. Έτσι η Σαγκάη αναρριχήθηκε στην πρώτη τριάδα.
Η Σιγκαπούρη διατηρεί την ηγετική της θέση για επτά συνεχόμενα χρόνια ενώ το Λονδίνο, με πλεονεκτήματα που προκύπτουν από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών, ανέβηκε στη δεύτερη θέση μετά την πτώση του στην τρίτη θέση το 2018 και το 2019. Το Χονγκ Κονγκ έπεσε από τη δεύτερη στην τέταρτη θέση κυρίως λόγω της μείωσης της διακίνησης φορτίου ενώ το Ντουμπάι, ως ο κορυφαίος ναυτιλιακός κόμβος στη Μέση Ανατολή, κατέλαβε την πέμπτη θέση για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Το Ρότερνταμ και το Αμβούργο διατηρούν επίσης τις θέσεις τους από το 2018, με κατάταξη στην έκτη και την έβδομη θέση αντίστοιχα. Η Νέα Υόρκη-Νιου Τζέρσεϋ έπεσε μία θέση, ενώ το Τόκιο ανέβηκε μία θέση, επιστρέφοντας στην πρώτη δεκάδα.
Σημειώνεται ότι ένα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο είναι ένα σημαντικό λιμάνι με μια σειρά από βασικά χαρακτηριστικά, όπως εξαιρετικές λιμενικές εγκαταστάσεις, προηγμένα συστήματα εφοδιασμού και στρατηγική γεωπολιτική τοποθεσία. Καθώς η πανδημία του ιού Covid-19 συνεχίζει να εξαπλώνεται, πολλά λιμάνια σε όλο τον κόσμο έχουν υποστεί επιπτώσεις. Προκειμένου να αποφευχθεί και να ελεγχθεί η εξάπλωση της πανδημίας, έχουν υιοθετηθεί διάφορα μέτρα. Η ναυτιλιακή δραστηριότητα φαίνεται πάντως να επηρέασε λιγότερο τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου και περισσότερο τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων. Τα επίπεδα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ασία, ειδικά στην Ανατολική Ασία, έχουν ανακάμψει καθώς οι οικονομικές δραστηριότητες στην περιοχή συνεχίζουν να αυξάνονται. Ως αποτέλεσμα αναμένεται με ενδιαφέρον και η επόμενη έρευνα που θα ενσωματώνει τις επιπτώσεις της πανδημίας στην κατάταξη.
*Το 2014, η China Economic Information Services σε συνεργασία με το Baltic Exchange παρουσίασε τον πρώτο δείκτη «Xinhua-Baltic International Shipping Center Development Index» στον κόσμο, ο οποίος έχει αποκτήσει πλέον διεθνή απήχηση.